Club Meetjesland‎ > ‎

Training

Meetrainen met Survivalrun Meetjesland

Wanneer:
Elke zondagvoormiddag (weer of geen weer) van 9:30 tot 12:00. En elke woensdag van 18u30 tot 20u (op woensdag wordt er eerst individueel gelopen en omstreeks 19u begint de touwtraining)

Waar:
Op en rond ons touwenparcours aan de Vaartkant (langs het Schipdonkkanaal) in het Oost-Vlaamse Adegem.

Hoe:
Na de opwarming (lopen) worden op het parcours onder leiding van een trainer de touwen en hindernissen geoefend die men vaak op survivalwedstrijden tegenkomt. De trainer zorgt voor differentiatie van soort en aantal hindernissen waardoor zowel beginnende als gevorderde atleten samen kunnen trainen.

Jeugd:
De jeugd A (gevorderde jeugd) traint elke zondag mee met de volwassenen van 9u30 tot 11u. En elke woensdag van 18u tot 19u. De jeugd B (halfgevorderden) trainen elke woensdag van 18u-19u. Jeugd C (beginners) trainen om de 14 dagen op zondag van 9u30 tot 11u.

Prijs:
Voor onze leden zijn de trainingen gratis, aan niet-leden wordt een kleine bijdrage (5€) gevraagd. Zie lidmaatschap voor verdere info.

Meer informatie:
Voor verdere vragen over de training contacteer je Michaël De Cooman, of vul het contactformulier in.

Initiaties voor groepen:
De club geeft scholen, jeugdbewegingen, verenigingen enz. de mogelijkheid gebruik te maken van onze accommodatie, steeds onder begeleiding van ervaren survivalrunlopers.Meer info vind je onder teambuilding of contacteer ons voor meer info!

De voorbereiding op een survivalrun

Als je een survivalrun serieus goed wilt doen, moet je zorgen dat je hierop traint. Bij de survivalrun is het zo dat je veel verschillende spieren gebruikt. Zo worden er nu ook verschillende trainingen gehouden voor de survivalruns. Op de survivalbond pagina kun je deze ook opzoeken waar er een voor bij jou in de buurt wordt gehouden. Zo kan zo’n voorbereiding 6 weken duren een voorbeeld hiervan is de training van Nije Balans deze heeft een specifieke training voor kracht en uithoudingsvermogen, die 4 weken duurt, daarna nog een speciale survivaltraining wat o.a. klimtechnieken worden getraind deze duurt 2 weken lang.

Wat bereik je nu met het trainen?

Trainingsparcour Survivalrun Meetjesland

Als je deze vraag wilt beantwoorden moet je eerst weten wat trainen nu precies is. Deze vraag lijkt simpel, maar trainen is niet alleen het belasten van je lichaam. Maar trainen is ook voornamelijk je lichaam op tijd de rust geven om zo te kunnen herstellen na de belasting die je hebt gehad. En na het herstellen op het juiste moment weer te beginnen om te trainen. Door te trainen kun je ook leren om beter om te gaan met je energie en je hoeveelheid energie (het duurvermogen) te verbeteren oftewel overcompensatie. Regelmatig trainen is ook erg belangrijk, zodat je lichaam steeds die overcompensatie krijgt en je steeds beter gaat presteren. Voor de deelnemers onder de 18 geld dat ze bij het trainen moeten oppassen, want zij zijn nog volop in de groei. De botontwikkeling gaat dan in grote sprongen en deze gaan ook vaak sneller dan de spierontwikkeling.
Het beste is 3 verschillende trainingen te doen. Voor de training is het ook belangrijk dat je een warming-up doet van tevoren en een cooling-down naderhand, zodat je spieren warm zijn, je hartslag omhoog en je longen opgerekt zijn. En na de training is het ook belangrijk om een cooling-down te doen, zodat je lichaam weer van actief naar rust kan terugkeren. Namelijk kracht-, uithoudingsvermogen en techniektrainingen. Deze zal ik even nader verklaren.

Krachttrainingen

Hierbij kun je denken aan sportscholen waarbij het beste is om begeleid te worden door instructeurs, deze kunnen namelijk je niveau bepalen en met jou aan werken om de kracht op te bouwen. Hierbij kun je het beste een schema maken die op jou als toepassing is. Je moet zorgen voor een goede basis en deze dan langzaam uitbreiden. Je moet nooit voluit beginnen, want dan krijg je gegarandeerd een negatieve effect op je kracht (overbelasting) ook is er als je verkeerd traint meer kans op blessures. Elke persoon is anders en zo dient er op krachtgebied ook anders te trainen.Maar je kunt er ook aan denken om thuis een touw op te hangen en daar je krachttrainingen op te bouwen. Door het eerst een paar keer per dag te doen en dan dit steeds meer op te bouwen. Hierbij train je niet alleen je kracht, maar ook nog eens touwtechnieken om hoger te kom.
Krachttrainingen heb je niet alleen nodig voor je armen maar ook voor je benen. Want je moet namelijk ook door sloten lopen en sompige akkers dit kost ook veel kracht. Je benen kun je bijvoorbeeld trainen door heuveltraining, slotenloop, touwtje springen en fitnessoefeningen zoals squat.

De techniektrainingen

Om een survivalrun te lopen is het ook belangrijk dat je de techniek hebt om in touwen te klimmen. Je kunt in een touw natuurlijk niet alleen maar met je armen klimmen, want hierdoor verzuren je armen veel te veel door. Om in een touw omhoog te klimmen is het ook belangrijk dat je de techniek beheerst om in zo’n touw te klimmen. Hiervoor heb je de voetklem voor nodig, bij de voetklem is het zo dat je het touw zo klemt dat je er voldoende steun aan hebt om zo omhoog te klimmen. En zo steeds hoger komt zonder al teveel armkracht te gebruiken. Bij bijvoorbeeld de catcrawl, is het belangrijk dat je wanneer je gaat schuiven dat je jezelf optilt om zo te voorkomen dat je een verbranding krijgt op je buik. Door de wrijving kan het namelijk zijn dat er een brandwondje op je huid kan voorkomen. Zo ook bij de apenhang hierbij moet je zorgen dat je, je benen zo zet dat het verschuiven hiervan niet al te veel kracht kost maar dat je er ook geen brandwond van krijgt.
Voor techniektrainingen kun je het best terecht bij een vereniging in de buurt, de meeste verenigingen hebben namelijk meestal op een zondag een training voor survivalrun. Je kunt natuurlijk ook thuis een touw zo ophangen dat je dit kan oefenen.

Uithoudingsvermogen

Het uithoudingsvermogen kun je het beste trainen, door hardlopen. Het uithoudingsvermogen kun je verdelen in het algemeen- en lokaaluithoudingsvermogen. Het algemene uithoudingsvermogen heeft alles te maken met je hart en longen. Zij zorgen er namelijk voor dat er veel energie aangevoerd wordt en afvalstoffen afgevoerd worden zodat je minder snel verzuurd. Hiervoor heb je dus het hardlopen oftewel duurloop, hierbij is de snelheid en je hartslag laag en de afstand redelijk lang. De hartslag is 75% van je maximale hartslag. Het hardlopen kun je het beste interval training doen, hierbij zorg je dus dat je zo af en toe aanzet en rustig wandelt. Want de afstanden tussen de hindernissen zijn ook wisselend.
Ook is het belangrijk dat je ook zorgt dat je van koude en warmtewisselingen hebt, omdat deze ook veel voorkomen bij de survivalrun. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken om in een sloot te waden en daarna harder te lopen. Of thuis eerst een warme douche te pakken en daarna buiten hard te gaan lopen.